onsdag, september 07, 2011

Chokladkaka



Har man något att fira och gillar choklad så kan jag varmt rekommendera den här chokladkakan, med rötter i Reunion Island. Gamla läsare kommer kanske ihåg receptet, som jag fick av mina dåvarande chef när jag jobbade i England, men jag tycker det är värt att visa igen! Den är lätt att göra, blir alltid god och man får en rejäl chokladkick. Äter man den direkt så är den riktigt kladdig i mitten, men ställer man den svalt över natten så blir den som godast. Ät och njut!

200 g de chocolat noir (mörk choklad för de som inte förstår franska)
6 ägg
200 g smör
100 g socker
100 g mjöl

Hacka chokladen och smält med smör (i vattenbad). Vispa äggen och sockret väl, blanda i mjölet och blanda med chokladsmöret. Smöra och bröa formen, häll i smeten och in i ugnen på 180 grader i 15 minuter. Et voilà!

5 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

För mig är den ny! Och chokladälskare som jag är blir jag ju sugen.

Snart blir det dax för "bloggarnas kokbok around the world" - vilken härlig bok det skulle kunna bli med recept, bilder och ett inlägg från varje person.

storasyster sa...

Mmmmmumma!!! Den är kompakt o fylld m choklad! JÄTTE GOD!!!

anna of sweden sa...

Oj, vad god den ser ut (säger äggallergikern).
Och så snyggt fotograferad.

Annika sa...

DEN såg verkligen GOD ut. Underbar!!
Mmmm...
Jättefint plåtad också.
Ja, bloggarnas kokbok vore ngt!!

Miss Marie sa...

Lotta - wow, vilken bra idé! Det skulle ju vara kanonkul! :)

Storasyster - mmmmums!

Anna - nä, ingen bra kaka för dig den här heller!

Annika - den är så god! :)